Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/users/sto4/public_html/nowastrona/wp-content/plugins/types/vendor/toolset/types/embedded/includes/wpml.php on line 646

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/users/sto4/public_html/nowastrona/wp-content/plugins/types/vendor/toolset/types/embedded/includes/wpml.php on line 663
Społeczna Szkoła Podstawowa nr 4 im. Wł. Grabskiego STO w Warszawie
  • Facebook Zespół Szkół STO
  • Youtube Zespół Szkół STO

Społeczna Szkoła Podstawowa nr 4 im. Wł. Grabskiego STO w Warszawie

Zespół humanistyczny

Projekt literacko – historyczny WARSZAWSKIE DZIECI

22-09-2024 |

Klasy 4-6 zapraszamy do literacko – historycznej wędrówki w czasie!

W roku szkolnym 2024/2025, już po raz SZESNASTY, wzorując się na ubiegłych latach, będziemy poznawać polską literaturę piękną i odkrywać jej związki z historią naszego kraju i narodu.

AUTORKI PROJEKTU:
mgr Małgorzata Frączek – Oleksiuk – nauczyciel języka polskiego,
mgr Anna Kryńska – nauczyciel historii.

REALIZACJA na lekcjach języka polskiego, historii, plastyki, muzyki, w ramach wolontariatu.

TERMIN REALIZACJI: rok szkolny 2024/2025
MIEJSCE REALIZCJI: Społeczna Szkoła Podstawowa nr 4 im. W. Grabskiego Społecznego Towarzystwa Oświatowego
UCZNIOWIE: klasy 4-6 szkoły podstawowej.

CELE PROJEKTU:

Uświadomienie współzależności historii, literatury i sztuki.
Kształtowanie umiejętności dostrzegania siły kreacyjnej literatury i sztuki.
Zgłębianie historii walk o wolność i nieodległość Polski.
Rozszerzenie i uzupełnienie podstawy programowej języka polskiego
i historii.
Propagowanie nowych form kształcenia.
Umiejętność planowania własnego rozwoju.
Kształtowanie umiejętności pracy w grupie.
Rozwijanie współpracy z rodzicami i nauczycielami innych przedmiotów.

 

FORMY I METODY PRACY:
metoda projektów (praca w zespołach), koncerty patriotyczne, popołudnia literackie, wieczory filmowe, konkursy wiedzy, wycieczki, wolontariat.

Współpraca z Domem Dziennego Wsparcia dla Powstańców
w Warszawie przy ul. Nowolipie 22.

Współpraca z organizatorami kampanii BohaterON – Fundacją Sensoria i Fundacją Pokolenia Kolumbów.

Udział w 5. edycji ogólnopolskiego projektu edukacyjnego „Powstańcy’44 – pamiętamy!”

Lektury:

  • „Asiunia” J. Papuzińska
  • „Mój Tato szczęściarz” J. Papuzińska
  • „Zaklęcie na W” M. Rusinek
  • „Fajna ferajna” M. Kowaleczko – Szumowska
  • „Czy wojna jest dla dziewczyn” P. Beręsewicz
  • Archiwum Historii Mówionej – Muzeum Powstania Warszawskiego [dostęp: https://www.1944.pl/archiwum-historii-mowionej.html]
  • „Galop’44” Kowaleczko – Szumowska

 

Edukacja filmowa:

  • „Powstanie Warszawskie” film stworzony z materiałów archiwalnych w reż. Jana Komasy (2014)
  • „Miasto ruin” film animowany w reż. Damiana Nenowa (2010)
  • „Czas honoru. Powstanie” reż. Jan Hryniak, serial TVP 2014 r. (fragmenty).

Edukacja muzyczno-plastyczna:

  • piosenki powstańcze
  • projekt muralu – konkurs szkolny

Wycieczki i lekcje muzealne:


Muzeum Powstania Warszawskiego:
Symbole Podziemnego Państwa Polskiego,

Konspiracja-Mały Sabotaż,
Harcerska Poczta Polowa,
Kim byli? Poznajemy bohaterów Powstania,
Powstańczy dzień,
Spacery po powstańczej Warszawie.

 

Muzeum Dulag 121 w Pruszkowie:

Lekcja „Skrzynia skarbów” – historia obozu Dulag 121. Czym jest wojna
i jakie przedmioty w czasie jej trwania są najcenniejsze.

 

Auffanglager Ursus:
organizacja uroczystości w ramach obchodów 80. Rocznicy wybuchu Powstania Warszawskiego

Lekcje języka polskiego: Związki literatury z historią narodu polskiego w czasie II wojny światowej.

ZAGADNIENIA REALIZOWANE NA LEKCJACH JĘZYKA POLSKIEGO:

W- jak WARTOŚCI
Symbole Podziemnego Państwa Polskiego

W- jak WARSZAWA
Powstańczy dzień

W- jak WALKA
Dzieci w Powstaniu Warszawskim

Lekcje historii: 63 dni chwały…

ZAGADNIENIA REALIZOWANE NA LEKCJACH HISTORII:

W – jak WARTOŚCI
Krótka historia Polskiego Państwa Podziemnego i Armii Krajowej. Akcja „Burza”.

W – jak WARSZAWA
Życie w okupowanej Warszawie. Wypędzenie ludności po upadku powstania. Pomnik „Auffanglager Ursus”.

W – jak WALKA
Mali powstańcy.  

 

Małgorzata Frączek–Oleksiuk, Anna Kryńska