Najnowsze treści

Panel logowania

Konta zakłada administrator.

Jeśli chcesz mieć możliwość logowania i edycji treści kontaktuj się w tej sprawie z administracją szkoły.

Gościmy

Odwiedza nas 127 gości oraz 0 użytkowników.

Logopeda

Monika Kurakowska-Woźniak

Szkoła współpracuje z Gabinetem Logopedycznym ABAK mieszczącym się w Warszawie przy ul. Szomańskiego 20
(www.abak-centrumterapii.pl).

Szkołą opiekuje się pani mgr Monika Kurakowska-Woźniak, zajęcia odbywają się od poniedziałku do piątku od godz. 13:00 do godz.16:45. Terminy zajęć ustalane są indywidualnie.

Zapisy przyjmowane są pod numerem tel. 501-276-848 lub e-mailem: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..

Każdy uczeń ma ustalany indywidualny termin spotkań obowiązujący od rozpoczęcia terapii do końca semestru.

Ceny w roku szkolnym 2014/2015:
klasy “0” - zajęcia 30 min. w cenie 45 zł
klasy I-III - zajęcia 45 min. w cenie 55 zł

 


 

Przewodnik dla rodziców

Jaka jest struktura zajęć logopedycznych?
Typowe zajęcia rozpoczynamy od gimnastyki narządu mowy. Są to ćwiczenia języka, warg, żuchwy, podniebienia miękkiego oraz ćwiczenia oddechowe. Ten etap stanowi rozgrzewkę i jest niezbędnym elementem zajęć. Pozwala wzmocnić mięśnie osłabione nieprawidłowymi nawykami oraz relaksować te, które w wyniku różnych zaszłości są zbyt napięte. Z kolei przechodzimy do ćwiczeń ukierunkowanych na problematyczną głoskę. Ich długość jest zależna od poziomu, na którym akurat znajduje się wymowa dziecka (głoska w izolacji, w sylabach, logotomach itp.).
Nasze zajęcia nie ograniczają się tylko do kształcenia prawidłowej artykulacji.
W czasie zajęć logopedycznych ćwiczymy także analizę i syntezę słuchową, analizę i syntezę wzrokową, motorykę dużą, motorykę małą, pamięć, koncentrację uwagi, lateralizację, myślenie logiczne, kategoryzację oraz pracujemy nad bogaceniem słownika dziecka. Ilość i jakość w/w determinowana jest potrzebami konkretnego dziecka.
Na zakończenie zwykle proponujemy ćwiczenia relaksacyjne, oraz krótkie omówienie ćwiczeń zalecanych do wykonywania w domu z opiekunami.

Jaka jest kolejność pracy nad zniekształconą głoską?
Wspomniałam już, że zajęcia rozpoczynamy gimnastyką, która wzmacnia mięśnie biorące udział w artykulacji.Mocne mięśnie pozwolą na rozpoczęcie pracy nad precyzją ruchów. Jest to fundament, na którym budujemy kolejne sukcesy. Przechodzimy do wywołania głoski. Tylko uzyskanie poprawnie brzmiącej głoski pozwala na przejście do kolejnego etapu terapii, czyli jej utrwalania. Utrwalanie głoski, która jest w jakikolwiek sposób zniekształcona fonicznie jest błędem.
Uzyskawszy głoskę systemową rozpoczynamy jej utrwalanie w izolacji, w sylabach, logotomach a na końcu wyrazach, zdaniach i mowie potocznej.

Dlaczego na zajęciach ćwiczymy nie tylko głoski?
Problemy z wymową są zwykle powiązane z innymi deficytami ogólnorozwojowymi.  Mam tu na myśli ogólne funkcjonowanie dziecka zarówno w sferze fizycznej, psychospołecznej jak i przestrzeni szkolnej. Na przykład, jeśli w obrębie narządu mowy mamy obniżoną sprawność mięśni to możemy domniemywać podobne problemy dotyczące większych mięśni. Wówczas wprowadzamy w tryb terapii logopedycznej ćwiczenia motoryki dużej.
Wiemy, że pola funkcjonalne odpowiedzialne za pracę rąk są w mózgu blisko powiązane z polami funkcjonalnymi języka i warg. Dlatego, aby wzmocnić precyzję ruchów artykulacyjnych, wykonujemy ćwiczenia z zakresu małej motoryki. Wszystko po to by pomóc dziecku w szeroko pojętej przestrzeni szkolnej.

Jak możemy pomóc dziecku w domu?
Z dzieckiem, które ma wadę wymowy należy wykonywać ćwiczenia w domu.
Rodzice nie wywołują u dziecka głosek, może to zrobić tylko specjalista logopeda. Do ich zadań należy wykonywanie wraz z dzieckiem gimnastyki wzmacniającej mięśnie biorące udział w artykulacji. Zestaw takich ćwiczeń przekazuje logopeda. Są one zindywidualizowane i ukierunkowane na dany problem.
Warto też kontrolować wymowę dziecka w sytuacjach życia codziennego, a swoje spostrzeżenia przekazywać logopedzie.

Jak długo będzie trwała terapia?
Zależy to od wielu czynników.
Po pierwsze od tego, jaką wadę wymowy prezentuje dziecko. Przykładem niech będzie rotacyzm, czyli nieprawidłowa wymowa głoski r. oraz sygmatyzm, nieprawidłowa realizacja głosek zębowych n.in.s, z.  Rotacyzm leczy się trudno, ale gdy uzyskamy już prawidłowe R problem jest właściwie rozwiązany. Sygmatyzm (seplenienie) łatwy w leczeniu, ma tendencję do nawrotów.
Drugim czynnikiem wpływającym na długość leczenia jest ogólny stan zdrowia dziecka, uwarunkowania środowiskowe, to w jakim tempie dziecko się uczy, czy jest u niego motywacja do pracy nad wymową.
Kolejny aspekt to ilość zajęć logopedycznych. Ma tu znaczenie zarówno część, którą realizuje dziecko wraz z logopedą, jak i codzienne, regularne ćwiczenia wykonywane w domu.

Jak przygotować dziecko do pierwszych zajęć?
Przede wszystkim należy porozmawiać z dzieckiem. Wytłumaczyć, że leczenie wady wymowy nie boli.
Staramy się by forma pracy, zwłaszcza z dziećmi młodszymi przypominała zabawę. Są jednak ćwiczenia, których nie sposób pominąć, a które będą wymagały od dziecka skupienia i cierpliwości. Dziecko przychodząc na zajęcia powinno mieć tego świadomość.

Co będzie potrzebne dziecku w trakcie zajęć?
Logopeda przygotowuje na zajęcia pomoce dydaktyczne, ksero ćwiczeń i inne potrzebne przedmioty. Dziecko powinno mieć ze sobą wyposażony piórnik i zeszyt do logopedii. Przydatna może okazać się teczka, w której będziemy gromadzić prace wykonywane podczas zajęć.

Pytania i uwagi mogą Państwo kierować na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.