• Facebook Zespół Szkół STO
  • Youtube Zespół Szkół STO

Społeczna Szkoła Podstawowa nr 4 im. Wł. Grabskiego STO w Warszawie

GET INTO THE GREEN SCENE

04-10-2020 |

 

Nasza Szkoła przystąpiła do unijnego programu edukacyjnego Erasmus+ jako Szkoła Partnerska Projektu „GET INTO THE GREEN SCENE”, który będzie realizowany w latach 2020-2023.

Naszymi Partnerami są Szkoły z Łotwy, Francji, Hiszpanii i Turcji.

Celem Projektu jest wymiana dobrych praktyk dotyczących ochrony środowiska, zaczynając od podstawowych zasobów naturalnych związanych z codziennym życiem jak woda, energia, surowce oraz świat roślin i zwierząt.

Założenia Projektu wynikają z konieczności kształtowania świadomości ekologicznej człowieka od najmłodszych lat poprzez edukację oraz podejmowanie wspólnych prób rozwiązywania problemów wynikających z rozwoju współczesnej cywilizacji. Dzięki świadomości ekologicznej przyjmujemy określoną postawę społeczną związaną z ochroną przyrody oraz zdrowia.                

W Projekcie przewidziane są mobilności do Państw Partnerskich.

Projekt jest realizowany z wykorzystaniem narzędzi programu eTwinning na bezpiecznej platformie edukacyjnej Twinspace.

„GET INTO THE GREEN SCENE” 

ZASADY UCZESTNICTWA 

Zakończenie Projektu “Get Into the Green Scene”

 

Projekt Programu ErasmusPlus “Get Into the Green Scene” trwał od września 2020 r. do sierpnia 2023 r. Z powodu wybuchu pandemii COVID-19, a potem wojny na Ukrainie, dwuletni Projekt został przedłużony o rok. Ostatecznie, przez trzy lata, dzięki współpracy Szkół z Łotwy, Turcji, Hiszpanii i Francji, udało nam się stworzyć zgodne partnerstwo i zapewnić Uczniom zdobycie praktycznej wiedzy na temat zagadnień środowiskowych, angażując ich w różnorodne działania.

Podczas realizacji Projektu stworzyliśmy nasz kanał na YouTube “Get into the Green Scene” w którym publikowaliśmy różne prezentacje, filmy i wydarzenia szkoleniowe promując działania proekologiczne:

https://youtube.com/@GETINTOTHEGREENSCENE-pk3gu?si=3OnholsXHWPvfZkR

Stworzyliśmy również e-book, w którym przedstawiamy pracę wykonaną podczas spotkań międzynarodowych. Mamy nadzieję, że będzie on również inspiracją dla innych do działań na rzecz środowiska. E-book jest dostępny na stronie:

https://drive.google.com/file/d/1m_S4aE9C-NJe5g1iT9L5sB1G3pkdyFeV/view?fbclid=IwAR1s5o8OVj2eG-xkNRgE6zT37qbepWviG5ivmiAYWbiFKjRXgOofQrJL1Yc

Tworząc Projekt, wzmocniliśmy Europejską Wspólnotę Nauczycieli, nawiązując nowe kontakty z koleżankami i kolegami z innych krajów, ucząc się od siebie nawzajem i otwierając możliwości dalszej współpracy.

Odkrywając Europę poprzez zadania projektowe, Uczniowie mogli lepiej zrozumieć geografię europejską, zróżnicowanie etniczne, językowe i religijne, dowiedzieć się więcej o tradycjach oraz zrozumieć co definiuje nas jako ludzi.

Pracując nad Projektem rozwinęliśmy współpracę, umiejętności rozwiązywania problemów, wzajemne relacje, znajomość języka angielskiego oraz umiejętności z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnych.

Oprócz zdobycia wiedzy i wypracowania produktów końcowych, odkryliśmy, że wspólne działanie podczas mobilności szkolnych zjednoczyło Uczniów. Rozwinęły się przyjazne relacje międzynarodowe, które trwają nadal.

Do zobaczenia w kolejnych projektach!

 

        Koordynator Projektu

                                                                                                                                                    Anna Hawlik

 

Mobilność Projektu Get IntoThe Green Scene w Polsce
23-29 kwietnia 2023 r.

W dniach 23 – 29 kwietnia 2023 r. w ramach wymiany uczniowskiej gościliśmy w naszej Szkole przedstawicieli partnerskich Szkół ekologicznego Projektu GET INTO THE GREEN SCENE Programu Erasmus+ z Hiszpanii, Turcji, Łotwy i Francji.
Przed przyjazdem naszych Gości stworzyliśmy zielony zakątek w szkole, herbarium, wraz z opisem naszych ulubionych ziół oraz zakupiliśmy nasiona roślin wabiących owady do posiania we wszystkich partnerskich szkołach.

Razem odwiedziliśmy:
–  Cuda i Wianki – gospodarstwo edukacyjne, gdzie własnymi rękoma lepiliśmy kluski śląskie, szyliśmy ziołowe poduszki pachnące lawendą, jeździliśmy konno, spacerowaliśmy po lesie z alpakami, kozłem, osiołkiem, kucykami i psami, karmiliśmy króliki, 
– pod czujnym okiem Pani Małgorzaty Gardziny budowaliśmy hoteliki dla owadów oraz poznaliśmy cykl życia pszczoły, 
 – Pani Karolina Radzyminska pomogła nam przełamać pierwsze lody podczas zajęć integracyjnych
– z pomocą Pani Anny Hawlik tworzyliśmy komiksy w Aplikacji Pixton Comic Maker prezentując nasze ekologiczne rozwiązania problemu zanieczyszczenia Ziemi,
– uczyliśmy się historii Starówki Warszawskiej prezentowanej przez naszych kolegów,
– karmiliśmy wiewiórki w Łazienkach Królewskich,
– odwiedziliśmy ogród na dachu biblioteki Uniwersytetu Warszawskiego – jeden z największych tego typu w Europie,
– poznaliśmy historię starej stolicy Polski, Krakowa, zwiedzając to zabytkowe i urokliwe miasto,
– zjechaliśmy 250 m pod ziemię prawdziwą windą górniczą, aby przejechać się prawdziwą górniczą kolejką i zwiedzić najstarszą kopalnię „białego złota” w Polsce, Bohnię,
– podjęliśmy wyzwanie odpowiadając na pytania dotyczące mobilności zawarte w przygotowanych przez Ucznia klasy 7, Michała Lorenza Quizizzach,
–  wzbogaciliśmy się o nowe znajomości i przyjaźnie, i już planujemy ponowne spotkania 🙂

 

Koordynator Projektu
Anna Hawlik

#ErasmusPlus
#GetIntoTheGreenScene

 

Murcja, Hiszpania 5 – 11.02.2023 r.

Tuż przed feriami grupa naszych Uczniów spędziła tydzień w malowniczym regionie na południowym wschodzie Hiszpanii, Murcji jako Uczestnik ekologicznego Projektu Programu #ErasmuPlus #GetIntoTheGreenScene.

Nasza wizyta miała charakter edukacyjny. Razem z Uczniami z partnerskich Szkół z Hiszpanii, Łotwy, TurcjiFrancji odwiedziliśmy między innymi:

Muzeum i Stację Wody w mieście Murcja, poznając nowoczesne, ekologiczne sposoby oczyszczania wody,
przeszliśmy szlakiem turystycznym w nadmorskim rezerwacie przyrody Salinas y Arenales de San Pedro del Pinatar położonym na mokradłach pomiędzy Mar Menormorzem Śródziemnym, gdzie podziwialiśmy piaszczyste ławice, słone bagna i rośliny stepowe oraz stada różowych flamingów,
– poznaliśmy sposoby wydobycia soli z wysoko zasolonej wody morskiej dzięki niewielkiej głębokości oraz silnym wpływem słońca podziwiając Salinas, baseny solne,
– wzięliśmy udział w akcji oczyszczania plaży w nadmorskiej miejscowości Los Alcázares  

Nie zabrakło również elementów kulturowych. Mieliśmy okazję zwiedzić:
– miasto Murcja z jednym z najcenniejszych zabytków tego rejonu – Catedral de Santa Maria, w której architekturze widać bardzo wyraźnie wpływy dwóch silnych kultur, arabskiej oraz chrześcijańskiej,
– średniowieczny Zamek – twierdzę Świętej Barbary górujący nad miastem Alicante,
– śródziemnomorski Port w Kartagenie w przeszłości zamieszkiwany przez różne kultury, co wpłynęło na różnorodność architektury tego miasta,
– jeden z największych teatrów rzymskich w całej Europie – Forum Romanum, zbudowanym w 44 r. p.n.e. mieszczącym 6000 widzów,

Ale przede wszystkim nawiązaliśmy nowe znajomości i przyjaźnie, które są najcenniejszym elementem naszych mobilności.

Nie możemy się doczekać, kiedy już w kwietniu będziemy mogli gościć naszych PartnerówPolsce.

 

                                                                                                           Koordynator Projektu,
Anna Hawlik

#ErasmuPlus
#GetIntoTheGreenScene

 

Mobilność na Łotwę, 18-24 września 2022 r.

 

 W dniach 18 -24 września 2022 r. nasi Uczniowie, razem z Uczniami z Łotwy, Hiszpanii, Turcji i Francji, spędzili w miejscowości Jumpravas na Łotwie#Jumpravaspamatskola na wymianie Uczniowskiej w ramach ekologicznego Projetu „Get into the green scene”.

Podczas naszego pobytu przede wszystkim mieliśmy okazję współpracować w międzynarodowych zespołach, nawiązać znajomości i przyjaźnie oraz:
– poznać przepiękną przyrodę naszych gospodarzy przemierzając m.in. ścieżkę na mokradłach w Parku Narodowym Kemeri
– przekonać się jak Łotysze radzą sobie z ochroną naturalnego środowiska odwiedzając Getlini, jedną z najbardziej nowoczesnych oczyszczalni w Europie, a zarazem centrum recyclingu, w której ulegające biodegradacji odpady są używane do produkcji biogazu
– odwiedzić Centralną Bibliotekę w miejscowości Ogre, jedną z czterech najlepszych publicznych bibliotek na świecie pod względem ekologicznych rozwiązań
– przemierzać malownicze uliczki stolicy Łotwy, Rygi – największego miasta w krajach bałtyckich, którego Starówka została wpisana na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO

Z niecierpliwością oczekujemy kolejnych mobilności i spotkań z naszymi europejskimi kolegami!

#ErasmusPlus

#Get into the Green Scene

Mobilność do Francji, 18-24 czerwca 2022 r.

W czerwcu 2022 roku grupa naszych Uczniów razem z Uczniami Partnerskich Szkół ekologicznego Projektu ‘GET INTO THE GREEN SCENE’ programu ErasmusPlus z Hiszpanii, Turcji i Łotwy odwiedziła Szkołę Théodore Rancy Collège w miejscowości CHALAIS na południu Francji.
Wizyta odbyła się pod hasłem bajki La Fontaine – odzwierciedleniem relacji człowieka z naturą. Uczniowie mieli okazję zapoznać się z najpopularniejszymi bajkami i wybrać ulubioną. Następnie, w międzynarodowych grupach, Uczniowie tworzyli dekoracje, kostiumy z recyklingowych materiałów oraz odgrywali wybrane bajki. Powstałe inscenizacje zostały umieszczone na kanale YouTube. Podczas wizyty we Francji Uczniowie mieli okazję poznać zwyczaje francuskich Gospodarzy mieszkając w ich domach i uczęszczając do ich Szkoły, kosztując francuskiej kuchni, zwiedzając okoliczne zamki, tradycyjne targi żywności, podziwiając górzysty krajobraz południowej Francji oraz wybrzeże Oceanu. Nie zabrakło też elementów ekologicznych. Uczniowie odwiedzili największą w Europie stację lagun oraz rezerwat przyrody w Rochefort, która oczyszcza wodę w sposób ekologiczny dzięki procesowi laguny. Po wstępnej obróbce fizycznej podzielonej na 4 fazy, oczyszczona woda jest poddana biologicznemu uzdatnianiu. Polega ona na cyrkulacji wody w kilku lagunach, ponownie natlenionych dzięki działaniu wiatru i słońca. Uczniowie mieli okazję również obserwować tam faunę żyjącą w naturalnym środowisku. Uczniowie zwiedzili również miasto Bordeaux – stolicę regionu Nowa Akwitania, położoną nad rzeką Garonną, znane na całym świecie z produkcji win, wytwarzanych tam od VIII wieku. Bordeaux stanowi silny ośrodek kulturalny z pozostałościami murów obronnych, amfiteatru z czasów rzymskich, z gotycką katedrą St-Andre oraz pomnikiem (statuą wolności) żyrondystów. Z niecierpliwością czekamy na pozostałe mobilności z tego projektu na Łotwę, do Hiszpanii oraz goszczenie naszych Partnerów w Polsce w roku szkolnym 2022/2023.

#GetIntotheGreenScene
#ErasmusPlus