• Facebook Zespół Szkół STO
  • Youtube Zespół Szkół STO

Społeczna Szkoła Podstawowa nr 4 im. Wł. Grabskiego STO w Warszawie

Zespół języka angielskiego

Folktales, Legends & Myths for Children of Europe

04-10-2020 |
FOLKTALES, LEGENDS & MYTHS for CHILDREN OF EUROPE

Nasza Szkoła przystąpiła do unijnego programu edukacyjnego Erasmus+ jako koordynator Projektu 'FOLKTALES, LEGENDS & MYTHS for CHILDREN OF EUROPE’, który będzie realizowany w latach 2020 – 2023.

Naszymi Partnerami są szkoły z Grecji, Portugalii, Hiszpanii i Turcji.

Celem Projektu jest poznanie baśni, legend i mitów Państw Partnerskich, które dla uczniów szkół podstawowych, będących twórcami naszych przyszłych społeczności, stanowią źródło informacji o danej kulturze, historii i zwyczajach. Odwołują się do naszej estetyki, pobudzają wyobraźnię, kreatywność, kształtują umiejętności rozumowania, ale przede wszystkim  inspirują do podjęcia próby rozpoznawania i hierarchizowania wartości. Ponadto, ułatwiają zrozumienie i docenianie różnorodności kulturowych oraz wspomagają kształtowanie tożsamości narodowej w społeczności europejskiej.   

W Projekcie przewidziane są mobilności do Państw Partnerskich.

Projekt jest realizowany z wykorzystaniem narzędzi programu eTwinning na bezpiecznej platformie edukacyjnej Twinspace.

„FOLKTALES, LEGENDS & MYTHS for CHILDREN OF EUROPE” 
ZASADY UCZESTNICTWA W PROJEKCIE

Zakończenie Projektu ‘Folktales, Legends and Myths for Children of Europe’.

Nasza Szkoła, jako Koordynator, zakończyła Projekt ‘Folktales, Legends and Myths for Children of Europe’ Programu Erasmus+ , który trwał od 2020 roku.
Pomimo wybuchu pandemii COVID-19, a potem wojny na Ukrainie, dzięki zaangażowaniu Uczniów i Nauczycieli z partnerskich Szkół z Turcji, Grecji, Hiszpanii i Portugalii udało nam się zrealizować wszystkie działania projektowe, łącznie z sześcioma mobilnościami uczniowskimi.

Dzięki udziałowi w Projekcie nasi Uczniowie mieli okazję:

– wyjeżdżać do innych krajów europejskich, poznawać ich geografię i historię,
– doświadczać zróżnicowania etnicznego, językowego i religijnego,
– rozwijać umiejętności z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnych,
– przełamywać bariery językowe podczas komunikacji i wzmacniać motywację do nauki języków obcych,
– nawiązywać relacje z rówieśnikami i pracować w zespołach,
– stymulować kreatywność, krytyczne myślenie oraz umiejętności zarządzania czasem i współpracy w grupie,
– uczyć się samodzielności, wytrwałości, radzenia sobie w sytuacjach nowych w obcym  środowisku,
– kształtować postawy otwartości, tolerancji i empatii,
– budować poczucie wspólnej tożsamości europejskiej.

Wspólnie z naszymi Partnerami stworzyliśmy:

– kanał na YouTube:

https://www.youtube.com/channel/UCHkG6ci4aijjz2omf-z2Brg

e-book:

https://www.canva.com/design/DAFnJKeLgjw/ghqe6zhLJaS0yWaWn5ELRw/edit?utm_content=DAFnJKeLgjw&utm_campaign=designshare&utm_medium=link2&utm_source=sharebutton

– Instagram:

https://instagram.com/erasmusplusfolktales2020?igshid=MzNlNGNkZWQ4Mg==

z różnego rodzaju filmami, prezentacjami i fotorelacjami ilustrującymi nasze zadania projektowe oraz mobilności.

Dziękujemy Nauczycielom i Uczniom naszych Partnerskich Szkół za wspólną przygodę z Projektem Programu ErasmusPlus pełną wyzwań i nowych doświadczeń!

 

                                                                                                                 Koordynator Projektu

                                                                                                                                                             Anna Hawlik

 

Wymiana uczniowska w Madrycie, 12 – 18 marca 2023 r.

12 – 18 marca 2023 r. odbyła się ostatnia Mobilność Projektu #ErasmusPlus #FolktalesLegendsAndMythsforChildrenofEurope, podczas której nasi Uczniowie razem z Uczniami Partnerskich Szkół #HaliçEtapOkulları z Turcji, #19thPrimarySchoolofVolos z Grecji oraz #AgrupamentodeEscolasdeArgoncilhe z Portugalii byli gośćmi podstawowej szkoły #I.E.SitacaAlcorcon w dzielnicy Madrytu Alcorcón w Hiszpanii.

Madryt, stolica i największe miasto Hiszpanii, zachwyciło nas bogactwem XVIII i XIX wiecznych kamienic, pałaców i rezydencji. Oprócz architektury klasycystycznej podziwialiśmy również budynki architektury współczesnej. Madryt zrobił na nas wrażenie miasta monumentalnego, bardzo zadbanego i czystego z imponującą ilością zielonych skwerów, parków i ogrodów. Jednak najbardziej urzekło nas położone w bajecznej scenerii, wzniesione na wysokim wzgórzu, otoczone rzeką Tag, niczym fosą, Toledo, miasto trzech kultur, bo przez wieki żyli tu Chrześcijanie, Arabowie Żydzi, tworząc niepowtarzalną mieszankę architektoniczną. W tym urokliwym mieście, którego starówka, jest wpisana na listę światowego dziedzictwa UNESCO, z powodu zachowania bez żadnych zmian układu, jaki posiadała w średniowieczu, mogliśmy podziwiać zarówno zabytki rzymskie, arabskie jak i średniowieczne. Poza podsumowaniem Projektu #FolktalesLegendsAndMythsforChildrenofEurope trwającego 3 lata mieliśmy okazję brać udział w grach i zawodach sportowych, warsztatach teatralnych, tanecznych i artystycznych, tworzyć własne historie oraz uczestniczyć w codziennym życiu społeczności szkolnej oraz rodzin goszczących. Jak zwykle, w czasie trwania naszego Projektu nawiązaliśmy znajomości i przyjaźnie, które zostaną z nami na długo i są najcenniejszym elementem programu #ErasmusPlus.

 

                                                                                               Koordynator Projektu: Anna Hawlik

 

#FolktalesLegendsAndMythsforChildrenofEurope
#ErasmusPlus

Wizyta naszych Partnerów w Polsce, 11-17 grudnia 2022 r.

W dniach 11-17 grudnia 2022 r. gościliśmy w naszej Szkole przedstawicieli partnerskich Szkół naszego Projektu  Erasmus Plus  #folktaleslegendsandmythsforchildrenofeurope

Podążając szlakiem legend dawnej Polski nasi Partnerzy z Turcji, Hiszpanii, Grecji i Portugalii razem z Uczniami naszej Szkoły odwiedzili Kraków, Wieliczkę oraz Warszawę.

W Warszawie Uczniowie polscy podczas zwiedzania Starówki przedstawili legendy o Warszawskiej Syrence, O Kamiennym Niedźwiedziu Mieszku, O Złotej Kaczce,  O Bazyliszku, O Pękniętym Dzwonie oraz O Warsie i Sawie.

W Krakowie i Wieliczce nasi Uczniowie podczas zwiedzania miasta zaprezentowali legendy starego Krakowa O Hejnaliście z Wieży Mariackiej, O Dwóch Braciach, O Wawelskim Smoku, O Wandzie co nie chciała Niemca, O Lajkoniku oraz O Św. Kindze.

Ponadto, nasi Goście oraz ich Gospodarze wzięli udział w warsztatach zdobienia torcików wedlowskich w pijalni czekolady na Krakowskim Przedmieściu oraz warsztatach zdobienia szklanych bombek choinkowych w Piotrkowie Trybunalskim.
Nasi Partnerzy mieli okazję zapoznać się i przećwiczyć tradycyjne ludowe tańce polskie pod okiem Instruktora, Pana Kamila Rzący, stworzyć własne komiksowe wersje legend polskich w programie PIXTON, a na koniec przedstawić wybraną legendę z podziałem na role. W przerwie między aktywnościami śpiewaliśmy typowe piosenki oraz tańczyliśmy narodowe tańce naszych Partnerów.
Jesteśmy pod wrażeniem, zaangażowania z jakim nasi Goście uczyli się polskich tańców narodowych oraz jak wiele zapamiętali z historii Polski przedstawianej podczas zwiedzania.
Dodatkową i niespodziewaną atrakcją naszej mobilności były obfite opady śniegu, co w połączeniu ze świąteczną dekoracją i targami bożonarodzeniowymi  sprawiło, że Warszawa i Kraków wyglądały bajkowo. Nasi Goście byli zachwyceni, a niektórzy z nich po raz pierwszy widzieli śnieg!
Kolejna mobilność Projektu #FolktalesLegendsAndMythsforChildrenofEurope już w marcu 2023. Nie możemy się doczekać wizyty w Madrycie i ponownego spotkania z naszymi Przyjaciółmi.

#ErasmusPlus

#FolktalesLegendsAndMythsforChildrenofEurope

Kolejna odsłona Naszego Projektu #ErasmusPlus #FolktalesLegendsAndMythsforChildrenofEurope
5 – 11 listopada 2022 r.

Tym razem odwiedziliśmy prywatną Szkołę Haliç Etap w Stambule w Turcji. Różnorodność Stambułu – miasta dwóch kontynentów i wielu kultur towarzyszyła nam na każdym kroku, nie tylko na ulicach tego 15 milionowego miasta, ale również w klasie szkolnej, gdzie pracowaliśmy z Uczniami z Grecji, Hiszpanii, Portugalii oraz Turcji. Powstały tam zabawne historie stworzone w międzynarodowych zespołach inspirowane postacią z ludowych bajek, Hodża Nasreddinem, które wzbogaciliśmy ilustracjami oraz specjalnie na tą okazję wykonanymi strojami.
Poza Szkołą zwiedzaliśmy malownicze uliczki Balatu, meczet i muzeum, a w przeszłości świątynię Hagia Sophia z zachowanymi chrześcijańskimi malowidłami, imponujący Pałac Topkapi usytuowany na historycznym półwyspie między Morzem Marmara, Cieśniną Bosfor i Złotym Rogiem oraz perełkę Stambułu ukrytą pod powierzchnią ziemi Cysternę Bazyliki.

Niezapomnianą przygodą był również rejs Cieśniną Bosfor, z której mogliśmy podziwiać zarówno Europejską jak i Azjatycką część Stambułu z jej zabytkami oraz luksusowymi posiadłościami.

Wspominamy również:

– egzotyczną roślinność i zabytkową architektura Stambułu
– widok wygrzewających się na straganach, schodach i trawnikach, lub łaszących się do przechodniów
wszędobylskich kotów
– nawoływanie Muezzina do modlitwy z pobliskich Minaretów
– znakomite jedzenie, którego smaki zostaną z nami na długo
– możliwość negocjowania ceny na ogromnych, barwnych i aromatycznych bazarach
– muzyczno-taneczne przerwy międzylekcyjne w Szkole Haliç Etap

Największą wartością, jednak, było nawiązanie nowych przyjaźni z Uczniami z różnych krańców Europy, możliwość przebywania w domach rodzinnych naszych Tureckich Gospodarzy, poznania ich życia codziennego oraz doświadczenia ich serdecznej gościnności.
Dziękujemy Szkole Özel Haliç Etap za ten wspaniały, pełen możliwości rozwoju czas.

Już tęsknimy za naszymi nowymi Przyjaciółmi i ich Rodzinami.

#ErasmusPlus
#HaliçEtapOkulları
#FolktalesLegendsAndMythsforChildrenofEurope

 

Wymiana uczniowska w Portugalii, 9 -15 października 2022 r.

W dniach 9 -15 października 2022 r. nasi Uczniowie, razem z Uczniami z Portugalii, Hiszpanii, Turcji i Grecji spędzili na wymianie uczniowskiej Projektu “Folktales, Legends and Myths for Children of Europe” w Partnerskiej Szkole AGRUPAMENTO VERTICAL DE ESCOLAS DE ARGONCIL w miejscowości ARGONCIL w Portugalii.  

W czasie pobytu Uczniowie mieli okazję współpracować w międzynarodowych zespołach, nawiązać znajomości i przyjaźnie oraz:
– poznać przepiękną przyrodę naszych gospodarzy spacerując wzdłuż plaż nad Oceanem Atlantyckim
– poczuć zapach eukaliptusów spacerując wśród konarów drzew w Serralves w Porto
– zobaczyć jak pozyskuje się sól morską z basenów solnych w Aveiro
– zwiedzać pobliskie miejscowości z ich przepięknymi zabytkami jak zamek oraz starą fabrykę papieru w Santa Maria da Feira oraz malownicze domki rybackie w Costa Nova
– płynąć gondolą w portugalskiej Wenecji – Aveiro
– brać udział w przygotowaniu lokalnych smakołyków jak Ovos moles oraz Fogaca
– projektować lokalne suknie Fogaceiras
– zwiedzić malownicze miasto Porto, jeden z najatrakcyjniejszych ośrodków turystycznych w Zachodniej Europie położone nad Oceanem Atlantyckim u ujścia rzeki Duero

Jednak najcenniejszym doświadczeniem było poznanie serdecznej gościnności Portugalskich Rodzin!

#ErasmusPlus

#FolktalesLegendsandMythsforChildrenofEurope

#AGRUPAMENTOVERTICALDEESCOLASDEARGONCIL

 

 

Mobilność do Grecji, maj 2022 r.

 

maju 2022 r. pięcioro naszych Uczniów w towarzystwie dwóch Nauczycieli wyruszyło do Volos, uroczej portowej miejscowości turystycznej w Grecji położonej na terenie ruin starożytnego miasta Jolkos nad zatoką Morza Egejskiego u podnóża góry Pelion, na wymianię uczniowską Programu ErasmusPlus Projektu FOLKTALES, LEGENDS AND MYTHS FOR CHILDREN OF EUROPE.

Była to pierwsza Mobilność Uczniowska na szlaku baśni i mitów europejskich po dwóch latach zawieszenia wyjazdów z powodu Pandemii z udziałem Uczniów z Partnerskich Szkół z Hiszpanii, Turcji, Portugalii i naturalnie Grecji.

Motywem przewodnim naszej mobilności był Mit o Jazonie. Punktem kulminacyjnym było wystawienie “Wyprawy Argonautów” na scenie starożytnego teatru Aloni w Nileias, najwyżej położonej wiosce na górze Pelion. W malowniczej scenerii, o zachodzie słońca wszyscy uczestnicy mobilności wspólnymi siłami odtworzyli scenki Mitu o Jazonie. Mieliśmy okazję poczuć się jak starożytni greccy aktorzy stojąc na kamieniach tradycyjnego teatru, w którym do dziś odbywają się przedstawienia teatralne.

W trakcie naszej mobilności mieliśmy okazję poznać zwyczaje naszych Gospodarzy mieszkając w ich domach i uczęszczając do ich Szkoły. Zachwyciła nas ich gościnność, otwartośćżyczliwość, tradycyjna muzyka z charakterystycznym brzmieniem bouzouki oraz pyszna i wystawna kuchnia grecka. Nie zabrakło również zwiedzania starożytnych zabytków.
Dwa ostatnie dni naszej greckiej przygody spędziliśmy w Atenach, mieście narodzin demokracji.

Mieliśmy okazję zwiedzić Akropol, wzgórze znajdujące się na wysokości ponad 150 metrów i jego zabytki Świątynię Ateny Nike, Propyleje, Partenon, Erechtejon. U podnóża Akropolu zwiedziliśmy ateńską Agorę – świetnie zachowaną świątynią Hefajstosa, bizantyjski Kościół Świętych Apostołów, świątynię Zeusa Olimpijskiego, rzymskie Forum, bibliotekę Hadriana oraz wykopaliska Kerameikos.

Ostatnim punktem naszego programu w Atenach była fascynująca zmiana warty przy Grobie Nieznanego Żołnierza, przed siedzibą greckiego parlamentu, którym jest stary pałac królewski.

Atenach kończymy naszą tygodniową przygodę z mitami greckimi z Projektem FOLKTALES, LEGENDS AND MYTHS FOR CHILDREN OF EUROPE wymiany Uczniów Programu Erasmus+

Z niecierpliwością czekamy na kolejne mobilności do Hiszpanii, Turcji, Portugalii oraz goszczenie naszych Partnerów w Polsce w roku szkolnym 2022/2023

 

#FolktalesLegendsandMythsForChildrenOfEurope

#ErasmusPlus